Ahad, 12 Disember 2010

PROGRAM OUTREACH BABALITAN-LOGONGON,PENSIANGAN






PROGRAM OUTREACH BABALITAN-LOGONGON, PENSIANGAN
Seramai 99 pelajar Sekolah Pendidikan dan Pembangunan Sosial UMS telah terlibat dalam satu program iaitu “Program Outreach Babalitan-Logongon, Pensiangan” selama 4 hari dimana program ini bermula pada 04 hingga 08 Disember 2010, yang dianjurkan oleh Exco Kepimpinan dan Latihan, Majlis Perwakilan Pelajar Sesi 2010/2011 dengan kerjasama Persatuan Mahasiswa Pendidikan (PERMADIK) dan Jabatan Hal Ehwal Pelajar UMS. Program ini telah dilaksanakan di tiga buah sekolah di dua daerah iaitu SK Salarom Taka (04 Disember); SK Babalitan, Nabawan (05 hingga 07 Disember 2010) dan di SK Logongon, Pagalungan (07 hingga 08 Disember 2010).
Sepertimana program-program outreach terdahulu, matlamat utama adalah mempertingkat pendidikan dalam masyarakat menerusi pelbagai aktiviti sosial dan akademik. Tiga kumpulan yang disasarkan, iaitu murid, remaja dan golongan ibu bapa. Sepanjang program berlangsung, para peserta telah mengendalikan aktiviti-aktiviti yang mampu mendorong komuniti setempat untuk tidak ketinggalan dalam arus perubahan global; selain berimpak tinggi terhadap pembangunan komuniti khususnya dalam aspek kesedaran pendidikan, mental, kemahiran dan semangat mereka menghadapi arus perubahan global. Secara tidak langsung meningkatkan kualiti sosio-ekonomi masyarakat pedalaman.
Slot-slot bagi subjek UPSR, iaitu aritmetik, “Learning Science Fun” dan “Learning English Fun” melibatkan murid-murid dari sepuluh buah sekolah-sekolah rendah di sekitar Babalitan, Nabawan yang telah dikendalikan oleh mahasiswa/i yang turut serta. Selain itu, belia-belia di sekitar kawasan Nabawan, Pagalungan dan Pensiangan juga telah dijemput untuk menghadiri slot-slot ceramah berkaitan peluang-peluang latihan kemahiran yang disediakan oleh agensi-agensi kerajaan. Bagi kalangan ibu bapa pula, ceramah yang bertajuk “Membina Bumi Sihat” juga telah disampaikan olek Encik Kasbullah Mangun di dewan Kampung Salarom Taka. Ceramah memberi tumpuan terhadap isu-isu pencemaran alam sekitar, menjimatkan kos hidup dan meningkatkan kesedaran dalam kalangan penduduk Kampung Salarom Taka. Para peserta berkesempatan mendekati masyarakat murut menerusi lawatan-lawatan di rumah panjang Babalitan, Bantulon dan Silungai. Menerusi lawatan tersebut beberapa ceramah dan perbincangan dijalankan.
Disamping itu, Aktiviti sukaneka dan sukan rakyat juga telah dilaksanakan oleh para peserta program ini bersama dengan para pelajar serta penduduk di Babalitan dan Pagalungan. Aktiviti seperti ini dapat meningkatkan interaksi dan mengeratkan hubungan dalam kalangan peserta dan masyarakat setempat.
Program “outreach” Babalitan-Logongon, Pensiangan ini merupakan program “outreach” terbesar pernah diadakan, yang melibatkan 105 peserta daripada Majlis Perwakilan Pelajar UMS, dengan penyertaan lebih 30 buah kampung di sekitar Nabawan, Pagalungan dan Pensiangan. Bagi memastikan kelancaran program, pihak Jawatankuasa SUEC bekerjasama dengan UMNO bahagian Pensiangan, Pejabat Pelajaran Nabawan-Pensiangan, Jabatan Hal Ehwal Khas (Pensiangan), Biro Tata Negara dan Alumni UUM. Manakala Jawatankuasa SUEC menghantar tujuh orang kordinator, En. Kasbullah Mangun, PM Dr Jumat Sulaiman, En. Md Mahadzir Rahimi, En. Md Rizal Lakim, En. Surindra Kumar, En. Jamidia Belun dan En A. Rahmat, bagi membantu Pengerusi SUEC Dr Khalid Johari. Program “outreach” kali ini diketuai oleh saudara Md Adi Madikka, pelajar Tahun Tiga, Sekolah Pendidikan & Pembangunan Sosial, UMS.
Majlis penutupan program ini dihadiri hampir 1000 orang penduduk dari sekitar Nabawan, Pagalungan dan Pensiangan, dan diadakan di Balai Budaya Kampung Logongon, Pagalungan. Perasmian penutupan dilaksanakan oleh Datuk Abdul Ghani Bin Datuk Mohd Yassin, Ketua UMNO Pensiangan. Turut hadir En. Ahuar Rasam, Timb. Ketua UMNO Pensiangan, En Wahanin Ismain, Naib Ketua UMNO Pensiangan.. En Kinus Lindas @ Abdul Rahman, Ketua Daerah Kecil Pagalungan, En Hasipin Harinin, Pen. Pengarah Jabatan Hal Ehwal Khas, Parlimen Pensiangan (JASA) dan Ibrahim Andipoh, CDO N38 Nabawan.
Adalah menjadi harapan semua pihak agar program “outreach” seumpama ini dapat berterusan bagi menjamin penyebaran maklumat yang seimbang di kalangan rakyat. Kehadiran program sedemikian memberi impak yang tinggi dalam kalangan masyarakat untuk memberi ruang kepada mereka sama-sama bersaing dalam arus perubahan global. Jawatakuasa SUEC telah menjelajah hampir ke seluruh pedalaman di Sabah semata-mata untuk berkongsikan maklumat atas kesedaran bahawa hak pendidikan adalah untuk semua warganegara tanpa mengira tempat. Sehubungan itu, semua agensi kerajaan mahupun badan-badan NGO diseru untuk bekerjasama dan memberi sumbangan agar Jawatankuasa SUEC dapat mara lebih jauh di pedalaman Sabah khususnya, dan Malaysia amnya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan